Algemene voorwaarden 

Artikel 1 – Definities

  • Induclean: Induclean services, gevestigd te Rotterdam, KvK-nummer 90966392.
  • Klant: degene met wie Induclean een overeenkomst is aangegaan.
  • Partijen: Induclean en Klant samen.
  • Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.


Artikel 2 – Toepasselijkheid 

  • Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Induclean.
  • Induclean en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  • Induclean en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  • Aanbiedingen en offertes van Induclean zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  • Een aanbod of offerte is maximaal 14 dagen geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  • Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
    Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Induclean en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 – Aanvaarding 

  • Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Induclean de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen. 
  • Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Induclean slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5- Annuleringsvoorwaarden

Annulering na acceptatie van de offerte:

  • Indien de klant de offerte heeft geaccepteerd en de afspraak is ingepland, wordt een annulering binnen 24 uur na acceptatie van de offerte als volgt behandeld:
  • De klant is verplicht om 35% van het totale bedrag van de offerte te betalen als annuleringsvergoeding.

Annulering na 24 uur of no-show:

  • Indien de klant de afspraak annuleert meer dan 24 uur na de acceptatie van de offerte of niet verschijnt op de dag van de afspraak (“no-show”), wordt een annuleringsvergoeding van 35% van het totale bedrag van de offerte in rekening gebracht.

Uitzonderingen op annuleringsvergoedingen:

  • Annulerings Vergoedingen kunnen worden kwijtgescholden indien de klant een gegronde reden kan geven voor de annulering of no-show. Gegronde redenen kunnen bijvoorbeeld ernstige ziekte, noodsituaties of andere onvoorziene omstandigheden zijn. De klant dient in dergelijke gevallen een uitleg te verstrekken die door ons bedrijf als gegrond wordt erkend.

Deze voorwaarden zijn van toepassing om de kosten te dekken die gepaard gaan met de voorbereiding en planning van de geleverde diensten.

 Artikel 6 – Prijzen

  • Induclean hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  • Induclean mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. 
  • De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Induclean vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. 
  • De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Induclean, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
  • Wanneer Induclean en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
  • Induclean mag tot 40% van de richtprijs afwijken. 
  • Induclean moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. 
  • De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 40%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 40% hoger uit gaat vallen.
  • Induclean mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen. 
    Induclean zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  • De consument mag de overeenkomst met Induclean opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 7 – Betalingen en betalingstermijn

  • Induclean mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 70% van het afgesproken bedrag verlangen. 
  • De Klant moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.
  • De betalingstermijnen die Induclean hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Induclean aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. 
  • Induclean mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 8 – Gevolgen te late betaling 

  • Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Induclean de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en  de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  • Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Induclean. 
    De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 
    Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Induclean zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald. 
  • In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Induclean op de Klant onmiddellijk opeisbaar. 
  • Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Induclean, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 9 – Herroepingsrecht 

Een consument mag een online aankoop binnen 24 uur na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:

  • het een spoedreparatie betreft
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  • het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien

De bedenktijd van 24 uur in lid 1, begint:

  • zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
  • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  • De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@inducleanservices.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Induclean, www.inducleanservices.nl.
  • Herroeping versus Annulering: Herroeping is een recht van de consument om binnen een bepaalde periode een overeenkomst te ontbinden zonder opgave van redenen, zoals beschreven in de geldende consumentenwetgeving. Dit recht heeft echter geen betrekking op de situaties die in artikel 5 worden beschreven, namelijk de annulering van een reeds geaccepteerde offerte of het niet verschijnen op de dag van de afspraak (no-show).
  • De voorwaarden voor annulering en no-show zijn specifiek vastgelegd in artikel 5 van deze voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten de verplichting tot het betalen van een annuleringsvergoeding, tenzij de klant een gegronde reden voor de annulering kan aantonen.

Artikel 10 – Opschortingsrecht

  • Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 11 – Verrekening

  • Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Induclean te verrekenen met een vordering op Induclean.

Artikel 12 – Verzekering

De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

  • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
  • zaken van Induclean die bij de Klant aanwezig zijn
  • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  • De Klant geeft op eerste verzoek van Induclean de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 13 – Garantie

  • Wanneer de Klant en Induclean een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Induclean enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 14 – Uitvoering van de overeenkomst 

  • Induclean voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. 
  • Induclean mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
    De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant. 
  • De Klant moet ervoor zorgen dat Induclean op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  • Zorgt de Klant er niet voor dat Induclean tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 15 – Informatieverstrekking door de Klant 

  • De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Induclean.
  • De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 
  • Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Induclean de betreffende bescheiden. 
    Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Induclean redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 16 – Duur overeenkomst dienst

  • De overeenkomst tussen Induclean en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken. 
  • Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant of Induclean de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 2 maanden. Is de Klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 17 – Opzeggen dienst voor bepaalde tijd

  • De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen. 
  • Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
  • Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
  • Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.

Artikel 18 – Geheimhouding 

  • De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Induclean ontvangt geheim.
  • Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Induclean waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Induclean schade kan berokkenen.
  • De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt. 

De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

  • die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
  • die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht 
  • De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.


Artikel 19 – Boetebeding

  • Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Induclean voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
  • Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
    Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
    Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  • De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade. 
  • Induclean mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
  • Artikel 20 – Vrijwaring
    De Klant vrijwaart Induclean tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Induclean geleverde producten en/of diensten. 

Artikel 21 – Klachten

  • De Klant moet een door Induclean geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  • Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Induclean daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 
  • Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Induclean hiervan op de hoogte stellen.
  • De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Induclean hierop gepast kan reageren. 
  • De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Induclean.
  • Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Induclean andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 22 – Ingebrekestelling

  • De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Induclean.
  • De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Induclean ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

Artikel 23 – Aansprakelijkheid Klant

  • Wanneer Induclean een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 24 – Aansprakelijkheid Induclean

  • Induclean is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  • Wanneer Induclean aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende
  • overeenkomst.
    Induclean is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  • Wanneer Induclean aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  • Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 25 – Vervaltermijn

  • Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Induclean vervalt 1 maand na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.
  • Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 26 – Ontbinding

  • De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Induclean toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 
  • Is de nakoming van de verplichtingen door Induclean nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Induclean in verzuim is. 
  • Induclean mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Induclean kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

Artikel 27 – Overmacht

  • In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Induclean door de Klant niet aan Induclean kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:

  •  een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
  • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
  •  stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
  •  computervirussen
  •  stakingen
  • overheidsmaatregelen
  •  vervoersproblemen
  • slechte weersomstandigheden
  •  werkonderbrekingen
  • Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Induclean 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Induclean kan nakomen. 
  • Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Induclean de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 
  • Induclean hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Induclean hiervan voordeel heeft. 

Artikel 28 – Wijziging overeenkomst 

  • Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Induclean de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel. 

Artikel 29 – Wijziging algemene voorwaarden

  • Induclean mag deze algemene voorwaarden wijzigen. 
  • Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Induclean altijd doorvoeren. 
  • Ingrijpende wijzigingen zal Induclean zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  • Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen. 

Artikel 30 – Overgang van rechten

  • De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Induclean aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Induclean. 
  • Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

Artikel 31 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  • Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 
    Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Induclean bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 32 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  • Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Induclean is Nederlands recht van toepassing. 
  • De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Induclean is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Induclean, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 19 juni 2024.

Algemene voorwaarden Induclean
E-mail: info@inducleanservices.nl
Website: www.inducleanservices.nl